My trip to Ostrava!!! !!!

Ostrava, výhled, radnce, město

(Scroll down for ENG)
Když za mnou přišel přítel s návrhem na výlet do Ostravy, byla jsem lehce na rozpacích. Ostrava sice byla kandidátem na evropské město kultury, avšak nebyla jsem schopna si s Ostravou spojit něco jiného než hornictví, zavřené doly a z toho plynoucí velkou nezaměstnanost a legendární ulici Stodolní, ve které je hospoda vedle hospody a kde akorát týden před naší návštěvou zmlátili slavného zpěváka (o kterém jsem slyšela prvně v životě) a kde svého času působila nejmenovaná internetová persona. Jelikož mám ale cestování ráda, na návrh jsem přistoupila, i když mi město bylo malováno (tímto se případným Ostravanům omlouvám) jako divoký východ, kde mě okradou hned po výstupu z vlaku a já ještě budu ráda, že si zachovám holý život.

Způsob dopravy byl hned jasný - vlakem. Navíc jsme ani jeden ještě nevyzkoušeli jízdu Pendolínem, což pro nás představovalo další atrakci. S hledáním hotelu to bylo trochu komplikovanější. Nejprve jsme si rezervovali jednu ubytovnu, která se však dle tisku ukázala být "nejproblémovější v Ostravě", kde policie často zasahuje. "Tak tady bydlet nebudu!" zvolala jsem ihned po objevení této informace. Následně jsme nalezli hotel, v němž bez skrupulí pod fotkou vnadné ženy upravující si pin-upsy slibovali i služby diskrétního hodinového hotelu. Obávám se, že na takovém místě bych se štítila čehokoliv dotknout... Nakonec jsme našli rodinný penzion v Koblově, na fotkách i satelitní Google mapě vypadal slibně a pobyt se nám tam opravdu líbil.
Velmi zajímavou věcí týkající se Ostravy!!! jsou tři vykřičníky, které přidávají všude, kam to jde. Evidentně jde o nějaký znak či piktogram. Já z toho vždy byla celá napjatá. Proč na mě furt někdo křičí?!!! Hned druhou věcí nad kterou jsem se pozastavila hned při opuštění nádraží (a pak ještě xkrát během pobytu) jsou svérázné billboardy vyvěšené po celém městě. Reklamní kampaně zde evidentně dělá jedna firma, jinak si to nedokážu vysvětlit. Spousta z nich si koleduje o nominaci na Sexistické prasátečko, ale přesto si myslím, že ta s vnadnou ženou ukazující své pozadí a ptající se "Chcete píchnout?" (naprosto nesmyslně na reklamě o dluzích) jednoznačně vede.
Je docela zajímavé, jakým způsobem se snaží Ostrava!!! přilákat turisty. V době léta totiž dvěma dospělákům stačí jen jeden lístek na MHD. No není to super? Když mi to paní ve stánku, kde jsem lístky kupovala, řekla, nechtěla jsem jí věřit, ale fakt! Jinak též musím říct, že si na servis nemohu stěžovat, všude byli milí (naprostý opak toho, na co jsem byla připravována), prohlídky s výkladem byly obvykle mnohem delší, tak o půl hodinu, než bylo oficiálně uvedeno. Prováděli lidé, co byli pro dané téma nadšení a věcem rozuměli, což bylo znát a byla radost je poslouchat.
Setkala jsem se s pár slovy, co jsem neznala, ačkoliv jejich význam nebylo těžké odvodit, jako třeba "huknout" (spadnout), "vygumit se" (omdlít). Naopak v restauraci neznali termín "zázvorovka" (zázvorový tonik), což v Čechách používám docela často. Během naší návštěvy se pro nás stal legendárním Kuří rynek, když jsme hledali supermarket (nikde nebyl žádný poutač!), tak nám byl doporučen jeden právě u Kuřího rynku. Během dvou dní jsme vymysleli x teorií, co tím bylo myšleno. Nakonec strýček Google prozradil, že jde o místní název Jiráskova náměstí... tak fajn.
Věc, která byla podle mě super, jsou promakaný graffiti, které mají na pár místech, fakt jsem koukala s pusou dokořán, nádhera. Během našeho pobytu jsme samozřejmě museli navštívit i Stodolní, kde jsem objevila nový super nápoj, vinný střik Hugo. Byl udělaný z bílého vína, perlivé vody, bezinkového sirupu, máty a limetek, yummy! Doma jsem musela hned běžet nakoupit zásoby bezinkového sirupu. A do huby jsme tu nedostali (tak možná příště)...
 
When my boyfriend presented me his idea to make a trip to Ostrava I vicillated a bit. Ostrava was a candidate for European city of culture, but the only things I could remember about Ostrava was the mining industry, mines that were closed down, which caused high unemployment rates, and legendary Stodolní street with many pubs where a famous singer (I never heard of before) was bet up a week before out visit and where an infamous internet persona used to go. But I really enjoy travelling so I said yes, although the city was presented to me (now I have to apologise to everyone from Ostrava) as a wild east where I will be robbed the instant I get off the train and I will be happy that I saved my bare existence.
The mean of transport was clear immediately - we´ll go by train. We did never go by Pendolino, which was a huge attraction for us too. Finding a hotel was quite adventurous. At first we found one hostel but we found out that is called by the media the most problematic hostel in Ostrava where police intervenes a lot. I instantly knew I don´t want to stay in this place. Then we found another place but they advertised on their website that they also provide the services of a very discreet hour hotel. This was accompanied with a photo of lady in her underwear. I would be affraid to touch anything at this place, to be honest. Finally we found a small family pension in Koblov, it looked ok on the photos and on the satelite Google map too. We really liked our stay there.
A very interesting thing about Ostrava!!! are the three exclamation marks that can be found everywhere. It´s probably some kind of a logo but I was always almost stressed when I saw it. Why is someone screaming at me, poor tourist?!!! The second interesting thing I noticed immediately when I left the train station (and x more times during my visit) were the very distinctive billboards in the city. They are probably made by one company, because they have common sexistic features. We even have a special award for these type of ads, it is called Sexistic piggy. On one of these was depicted a woman from behind, showing her bottom and asking "Do you want to prick?" (it was an ad for ridding of debts).
It is quite interesting how the city tries to attract the tourists. During the summer two adults can use only one ticket for the public transport. At first I could not believe this and after I confirmed the information I was pleasantly surprised.  People were really nice there (I was being prepared for the opposite). I also really liked all our visits, the guides knew lots of things about their topic and the visits usually prolonged for half an hour.
I heard a few words I did not know before, one was for the verb "to fall" and "to faint". I was also surprised that in the reataurnts they did not understand to my word for ginger ale I usually use (something like "gingale"). The Chicken rink became legendary for us when we were looking for some supermarket (there no ads guiding people to supermarkets!). We asked someone for advice and she said that one is near that place. We came up with tons of theories what that place is, at the end we consulted Google and found out it is a popular name for Jirásek´s square.
I also really liked the graffiti round the city, they were really nice. We also visited the legendary party street Stodolní, we even visited a pub where an ad for legendary banan.cz was. I discovered there a new drink called spritzer Hugo (white wine, sparkly water, elderberry sirup, mint leaves, limes), yummy! I had to run to buy bottles of elderberry sirup when I came back home. And we did not get a blackeye (maybe next time)...

Comments

  1. Bydlím 30 km od Ostravy, ale v Ostravě studuji. Město teda ráda moc nemám a u tvého článku jsem se dost nasmála. Kupodivu huknout a vygumit se slyším poprvé a to bych řekla, že ostravský slovník znám, ale vůbec nepoužívám. S těmi nahými billboardy máš pravdu, okna za půlku s holým zadkem vídám neustále a i vyučující se na cvičeních u toho pozastavují. Tak doufám, že se Ti tam aspoň trochu líbilo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Líbilo se mi tam, snad je to z toho článku aspoň trošku poznat. Sice to byl spíše takový "klučičí" výlet (důl Michal, Vítkovice, Landek), ale bylo to zas něco nového, čemuž se nebráním.
      Vlastně jsem ani nezmínila zvláštní systém dvou pásem MHD, který se mi za celý pobyt nepovedl rozlousknout, a pak ještě existence nějakého super pásma (pochopila jsem, že širší Ova), no... ještě, že jsme nepotkali revizora :D. Jen jsem se chtěla podělit o pár zvláštností, kterých jsem si všimla ;)

      Delete
  2. Ostravu moc nemusím, ne od doby, co jsem poznala Prahu :))

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you for your input, I will get back to you as soon as possible! :3