Má trend slow fashion
šanci vyvést nás z bludného kruhu konzumerismu?
Today´s fashion industry runs on a fast fashion principle. Garments are
designed by Westerners and mass produced in the Third world and then distributed
to the whole world but especially back in Westerns countries. The low quality
of this clothes and its trendiness are the reason why this clothes ends up in a
bin soon.
Současný
módní průmysl funguje na principu fast
fashion. Oděvy jsou navrhovány na Západě a masově vyráběny v zemích
třetího světa, odkud jsou distribuované do celého světa, ale zejména zpátky na
Západ. Nízká kvalita tohoto oblečení a jeho trendový design, který se často
obměňuje, však způsobují, že takové oblečení rychle putuje do koše.
Kate Fletcher from Centre for Sustainable Fashion came up in 2007 with
an idea to resolve the problem of existence of fast fashion. She was inspired
by the trend of slow food that spread from Italy to the rest of the world in
1980s and that is a big thing in these days too. The slow food initiative was
and still is a protest against fast food chains that spread around the world
and offer low quality food. The popularity of bio food and shopping ingredients
from local farmers is spreading quickly in Western countries and became an
attribute of the middle class. Fletcher hopes people would finally realize the harmfulness
of fast fashion that is also nicknamed “McFashion”.
Kate
Fletcher z Centra pro udržitelnou módu v roce 2007 napadlo, že problém
fast fashion, by bylo možné vyřešit
po vzoru trendu slow food, které se
do světa rozšířilo z Itálie 80. let 20. století a v současnosti již
představuje rozšířený trend. Hnutí slow
food bylo a je protestem vůči řetězcům s rychlým občerstvením, které
se rychle rozšířily ve světě a nenabízely kvalitní stravu. Obliba bio
jídla a surovin nakoupených od lokálních zemědělců se v současnosti rychle šíří
v západních zemích a stává se příznačnou pro střední třídu. Fletcher
doufá, že lidé si uvědomí i škodlivost fast
fashion, které je někdy analogicky přezdíváno „McFashion“.
The slow fashion trend is in these days popular among people that are
aware of the need to protect the environment and resources in order to provide
a quality life for the next generations. These consumers buy high quality local
products that are made under conditions that don´t ruin the environment. The
higher quality of the products also help the nature because they are more
durable and there would be less garbage and less resources would be used for
new ones. The slow fashion trend reacts also on scandals around unethical manufacturing
of clothes.
Trend
slow fashion je v současnosti na
vzestupu mezi lidmi, kteří si uvědomují, že je třeba šetřit životní prostředí a
přírodní zdroje, aby i příští generace mohly na Zemi vést plnohodnotný život. Tito
uvědomělí konzumenti podporují nakupování kvalitních lokálních výrobků,
vyrobených za podmínek, které neničí životní prostředí. Kvalita výrobků je
navíc dalším způsobem jak přírodě ulehčit, protože nebude nutné vyrábět tolik
nových oděvů a ty staré zároveň nebudou v takovém množství zaplňovat
skládky s odpadem. Slow fashion též reaguje
na skandály spojené s etickou stránkou výroby oblečení.
Outsourcing, usually to Asian countries, is cheaper for companies than
manufacturing in Western factories. There is a cheaper labour in these
countries and also the norms concerning environment are not as carefully
enforced as in developed countries. Outsourcing has a negative economic impact
on the home country because it causes the rise of unemployment and industry is
languishing.
Outsourcing, obvykle do asijských
zemí, je pro firmy levnější než výroba na Západě. Nejen, že v těchto
zemích je levnější pracovní síla, ale též není nutno úzkostlivě dbát na normy
týkající se životního prostředí, které jsou obvykle v rozvinutých zemích
přísněji dodržovány. Outsourcing má
však negativní ekonomický dopad na domácí zemi, v níž se zvyšuje počet
nezaměstnaných, a různá odvětví průmyslu skomírají.
Teenagers found out more
about the conditions of factory workers through the documentary reality show “Sweatshop:
Deadly Fashion”. Three popular Norwegian fashion bloggers were invited to a Cambodian
textile factory to try on their own how the clothes they wear and frequently
change is made. The documentary could be watch online for free, which made it
possible to spread virally and bring its message to more people.
Náctiletí se o problematice nuzných
podmínek v továrnách na textil dozvěděli prostřednictvím dokumentární
reality show Sweatshop: Deadly Fashion.
Tři populární norští módní bloggeři byli tvůrci dokumentu pozváni do jedné
z továren na textil v Kambodži, aby si sami vyzkoušeli, za jakých podmínek
vzniká oblečení, které nosí a často obměňují. Vzhledem k tomu, že je
dokument volně přístupný na internetu, bylo jednoduché jej šířit virálně, čímž
se šířilo i jeho poselství.
The quickening pace of our lives leads us to thoughtless consumerism
that pollutes the environment. Coffee to go in plastic cups, electronics that
hardly works for two years, low quality trendy clothes – all of this should satisfy
us for a moment and make us to want to buy more products. It is important we
realized out unsustainable behaviour and change our habits while there is still
time to do that.
Stále
rychlejší tempo našeho života nás vede k bezohlednému konzumerismu, který
znečišťuje naše životní prostředí. Káva s sebou v jednorázových kelímkách,
elektronika vyrobená tak, aby její životnost nepřesáhla dva roky, nekvalitní
trendové oblečení, to vše nás má dočasně ukojit a následně donutit ke kupování
dalších a dalších produktů. Je třeba, abychom si uvědomili neudržitelnost
našeho chování a změnili své návyky, než se ocitneme v bodě, ze kterého
již není návratu.
Comments
Post a Comment
Thank you for your input, I will get back to you as soon as possible! :3