Winter polka dots & meteorological oddities

So, it looks like I will have to start shooting pictures of outfits (and all other things too) at around noon again, because that is the time with the most day light and sometimes even sun comes out. I would usually take photos before I go to work or when I return from work, but the shorter days are quite a problem, because I am leaving or returning when it is dark outside already. This means that when I have free time the light is not in check anymore and I cannot enjoy taking pictures. I try to plan up front and do most of the photos during weekends but sometimes I don´t have time for it or it just does not occur to me that I might need such pictures for the blog during the week. This is probably the only drawback when it comes to winter season - there is not enough day light - otherwise I don´t mind winter. If you are thinking that I just might switch on the lights... well... I did it for a few times but the photos are not as good as I would like them to be or it takes much more effort to adjust the lights, so the lighting looks even and there are no shades around things.
Tak už to vypadá, že budu muset opět začít fotit outfity (a vlastně i cokoliv jiného) kolem poledne, protože tehdy je nejvíce denního světla a občas dokonce i vykoukne sluníčko. Tyhle fotící aktivity obvykle zvládám předtím, než vyrazím do práce, nebo hned jak se z ní vrátím. Se zkrácením dne už to však začíná být problém, protože můj volný čas, který bych focení věnovala, už je většinou za tmy nebo přinejmenším za šera. Focení se tak snažím předem naplánovat na víkend, ale ne vždy na to mám čas nebo mě to prostě nenapadne, že budu v týdnu na blog potřebovat zrovna takové fotky. Tohle je asi jediný důvod, proč zimu nemám ráda - je málo světla - jinak proti ní nic nemám. Pokud si myslíte, že bych si mohla prostě rozsvítit... už jsem to párkrát dělala, když jsem nutně chtěla něco nafotit, ale podle mě to buď není ono anebo to dá mnohem více práce naštelovat, aby bylo osvětlení pokud možno rovnoměrné ze všech stran a nevytvářely se stíny kolem věcí.

I am always fascinated that even though the night is longer during winter, it seems it is not as dark as during summers for example. I perceive it is lighter outside when I don´t pull the curtains to perfectly cover the windows. I am not sure why this happens, but I have a theory that the clouds and smog are lower, and the light pollution is being reflected. I am not sure how it is when I am at Šumava, but at the same time - I never have troubles sleeping there. So, either these weirdly light nights are not there or I am so exhausted (or cold :D) that I sleep this through. Do you these meteorological oddities too?
Vždycky mě facinuje, že i když je v zimě noc delší, tak nebývá tak temná, jako třeba v létě. Když si špatně zatáhnu závěsy, tak občas to světlo vnímám a budí mě. Nevím, jestli je to pravda, ale mám takovou teorii, že jsou možná níže mraky nebo smog a ty odráží zpátky dolů světelné znečištění. Vlastně si neuvědomuju, jak je to třeba na Šumavě, když tam v noci spím. Zároveň ale musím říct, že tam se spaním problém nemívám. Tak buď tam tahle zvláštně světlá tma není, anebo jsem tak unavená (připadně zmrzlá :D), že mi to ani nevadí. Pozorujete tyhle meteorologické podivnosti také?

knit polka dot dress, winter coat, winter outfit, georgiana quaint, fashion blog, bloggerka modowa

knit polka dot dress, winter coat, winter outfit, georgiana quaint, fashion blog, bloggerka modowa

Comments