The most sold glossy magazine, or is it?

I was always amazed by the claims of some magazines or newspapers that say that they are the most read ones in Czechia. How do you find that out? But it is a bit different when they claim that they are the most sold magazine or newspaper. This should be found out pretty easily, right? There is a certain amount of copies printed, these are distributed to shops and the unsold ones are sent back, there is also some income revenue from the sold copies. This should be easily counted. Up until my internship at one glossy magazine I would never think that there can be a scheme that might manipulate the number of sold copies. The printed media just buys their own copies to inflate this number and then can claim they are the most sold one.
Why whould anyone do that? Some prestige can be gained by such title and also they can claim to people buying their ad space that x people will see their ad. Noone talks about the fact that this is just a bubble, similarly to some Instagram "influencers" who buy likes and then sell their ad space. This manipulation of numbers quite shocked me back then. There are multiple articles written every day about fake influencers, but I have never seen a word written about the fact that print media basically do the same. If anyone brought up some concrete data and names, it would be a scandal for sure. So noone is willing to talk about it out loud, but the editorial staff of the competing printed media will whisper about it.
And by the way, this is not just a case of printed media. Some singers that appeared with a new album and are gaining platinums etc. are suspect of similar manipulation. It is hard to investigate who was the end buyer after all. Just a thought...

Vždycky mě fascinovaly časopisy a noviny, které o sobě říkají, že jsou nejčtenější v Česku. Může mi někdo vysvětlit jakým způsobem toto zjišťují? Něco jiného však je, když o sobě časopis či noviny tvrdí, že jsou neprodávanější. To lze přeci lehce zjistit. Je určitý náklad, pak se časopisy distribuují do prodejen a pak se neprodané kusy vrátí. Z prodeje jde také nějaký zisk. Vše by mělo jít lehce spočítat. Až do mé stáže v jednom časopisu by mě však nenapadlo, že i tato čísla lze zmanipulovat. Periodikum si prostě odkoupí část svého nákladu a může pak tvrdit, jak je nejprodávanější.
Proč by to ale dělali? Protože tím se získává prestiž a navíc se může inzerentům tvrdit, že x čísel se prodá každý měsíc, takže jejich reklamu tak uvidí spousta lidí. Že jde jen o nafouknutý balonek, podobně jako u nakoupených likeů u falešných "influencerů" na Instagramu, do toho se už moc nešťourá. Tahle hra s čísly mě tehdy úplně šokovala. O tom, že někteří "influenceři" podvádějí vychází snad několik článků za den. Ale ještě nikdy jsem neviděla někde napsané, že by se psalo a spekulovalo o skutečném počtu odběratelů nějakého periodika. Ona by to asi byla dost ostuda, kdyby se o něčem takovém začalo mluvit v konkrétní rovině a tak si nad tím všichni kolem myjí ruce, aby je taková vlna náhodou také trochu nenamočila, i když se o tom v zákulisí, a hlavně u konkurenčních redakcí, šeptá.
A jen tak na okraj: tahle manipulace se netýká jen periodik. Z něčeho podobného jsou podezíráni i někteří zpěváci, kteří najednou prorazí s novým albem a získávají platinové desky atp. Těžko se pak zjišťuje, kdo byl skutečným konečným odběratelem daného díla. Vybízí to však k zamyšlení...


fake influencer, print media scandal, magazine buying their own copies, magazine fraud, manipulation of numbers, manipulation of ad buyers

Comments