The Pantone colour of the year 2023: Viva Magenta & the Lipstick index

It happened the other day that the TikTok feed revealed to me the Pantone colour of the year 2023 - Viva Magenta (18-1750). The Pantone institute says that this colour is showing strength, it is brave and fearless, and joyous and optimistic, rebellious, powerful and empowering.

Tuhle ke mně na TikToku připlula ve feedu informace o barvě roku 2023 od Pantone - vybrali Viva Magenta  (18-1750). Pantone institute říká, že jde o barvu, která vyjadřuje sílu, je odvážná a nebojácná, plná radosti a optimismu, je rebelská, plná síly a dodávající sílu.


Viva Magenta is a bold red-ish jewel tone, a gorgeous lipstick colour :)

Viva Magenta je sytý odstín červené barvy, úžasný odstín pro rtěnku :)


And following this lipstick shade association I will go a bit further down this rabbit hole with the Lipstick index. This term appeared during the recession in the 2000s and it described the sudden occurrence of increased lipstick purchases. 

Přesedlám teď na tuto asociaci se rtěnkou a podíváme se na Lipstick index (Rtěnkový ukazatel). Tento termín se objevil během recese v první dekádě druhého milénia, kdy náhle stouply prodeje rtěnek.


This phenomenon was explained by some theorists as follows - since there was less money for buying products just for funsies, women coped with this situation by buying something smaller, more financially accessible, but still a "luxury" to treat themselves, something a bit more affordable than let´s say a pair of new shoes - a lipstick.

Někteří teoretikové pak tento jev vysvětlili tím, že v době, kdy mají lidé méně peněz na nakupování zbytných věcí jen tak pro radost, ženy si našly cestičku koupit si alespoň něco malého, něco, co není tak finančně náročné jako třebas nový pár bot, takový malý "luxus", což je právě rtěnka.


Other theorists claimed that this explanation is not accurate as increased lipstick purchases were also seen during times of abundance with no economic recession and that it might have been triggered by some other events that happened in society.

Jiní teoretikové však s tímto vysvětlením nesouhlasili, protože viděli větší nákupy rtěnek i v létech, kdy nebyla žádná ekonomická recese, takže považují tento jev spíše za doprovodný efekt nějakého jiného dění ve společnosti.


However we have already seen something similar during the WWII era and the following years after that, when women couldn´t afford much luxury when it came to materialistic things like clothes, so they at least tended to their looks and wore red lips and had fantastic hairdos.

K něčemu podobnému však ale došlo i během druhé světové války a během let následujících po ní - ženy si nemohly dovolit materiální luxus a nákupy nových věcí a oděvů kvůli všeobecnému nedostatku, tak se alespoň více staraly o svůj vzhled - nosily červenou rtěnku a měly stylové účesy.


The plague years of the beginning of the 2020s started another period of economic difficulties and since with the face masks it was less convenient to (buy and) wear a lipstick, we saw the rise of the Mascara index or the Nail polish index. So there is something to this theory in my humble opinion - people want to treat themselves with something nice, expendable, a little  "luxury", during the challenging times when they cannot afford to buy something big just for fun, which is why we see sudden surge in sales of these type of goods.

Morová rána po roce 2020 opět mnohde odstartovala ekonomické problémy a jelikož jsme skoro všude museli nosit roušky a respíky, nebylo úplně vhodné (si kupovat a) nosit rtěnku. Pozornost a nákupy se přesunuly na řasenky (Mascara index, řasenkový ukazatel) a na laky na nehty (Nail polish index, Ukazatel laků na nehty). Obojí podle mě svědčí o tom, že na těchto indexech je něco pravdy - i když je zle, lidé si prostě chtějí dopřát nějaký malý "luxus", chtějí si koupit něco pro radost, když už si nemohou dovolit větší investice do "hloupostí pro radost", což je přesně ten důvod, proč je v takovém období větší poptávka po tomto typu zboží.


So, I don´t want to be a party pooper but the Viva Magenta colour might be actually predicting increased lipstick purchases that might be happening now when we are coping with the economic situation that emerged post-plague.

Nechci být na závěr škarohlíd, ale je klidně možné, že barva Viva Magenta nám může předpovídat i zvýšení nákupů rtěnek, kvůli ne úplně dobré ekonomické situaci, kterou nám tady pandemie zanechala.


pantone colour of 2023, viva magenta colour, lipstick index, magenta lipstick, economic recession, post-pandemic lipstick index, georgiana quaint


Comments