Restoring my old sledge

This winter I finally got the courage (thanks to yet another period of snowing) and I fixed, renovated my old sledge. I´d gathered all of the equipment needed months ago, however who´d think of sledge during summer, or when there is no snow outside? I always think about it only once the snow is already everywhere (which usually causes some minor disaster :D), but these snowy periods last such a shot time that before I find some time to take action it is already melted and gone and therefore the renovation was put aside repeatedly.

Letos v zimě jsem se konečně díky sněhu venku odhodlala a opravila své staré sáně. Vybavení jsem na to měla už nějakou dobu, ale kdo by se staral o sáně v létě, či obecně, když není sníh. Vždycky si na ně vzpomenu jen tehdy, když konečně napadne sníh (což je obvykle spojené s nějakou kalamitou :D), jenže často toto období, kdy je sníh, trvá krátce, kolikrát ani ne celý týden, takže než si člověk najde čas, tak už je opět nad nulou a po sněhu ani památky. Sáňky tedy nadále mohou vyčkat na chvíli, kdy je "bude potřeba".


I also have to admit that I was a bit afraid to use the upholstery stapler as I never used it before. I suspected it will require some strength to staple the straps to their place properly. When I finally made myself to start with the renovating process I was surprised as that was not the case at all and I did not need to give myself breaks because of tired hands.

Také musím přiznat, že jsem se trochu obávala toho, jak to půjde. Nikdy předtím jsem čalounickou sponkovačku nepoužívala a trochu jsem měla podezření, že na ni budu muset vyvinout dost síly, aby mi popruhy chytila a řádně přicvakla. Když jsem se do toho ale konečně pustila, zjistila jsem, že tyto obavy byly zcela bezpředmětné, fungovala mi skvěle a ani jsem si nemusela dávat pauzu, že bych třeba měla unavené ruce z námahy.


I used to ride this sledge when I was a small kid and I even found an old price tag on it (I did keep it there). Not that long ago when I was at a shop with sports equipment I checked how much similar sledge costs nowadays - well, add a zero to the original price tag (at this moment I realize that this old sledge is probably a good anti-inflation investment, their price multiplied during the years).

Na těchto sáňkách jsem řádila jako malá. Dokonce ještě mají původní nálepku s cenovkou - když jsem byla nedávno ve sportu, tak jsem se schválně podívala kolik podobné sáňky dneska stojí - nu, připište na konec nulu (vlastně se v tuto chvíli z nich už možná staly investiční sáňky, pojistka proti inflaci, jejich cena za těch pár dekád totiž vzrostla mnohonásobně).

restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

Before | Před opravou:

restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

The original weave was made of some synthetic yellow and light blue straps, as can be seen from the photos but after years they have gotten fragile and fell apart once I touched them. I still see similar straps being used even in these days for some cheaper laptop bags and handbags, so it is interesting to see their possible future, what will happen to them in a decade. It was quite a mess to be honest.

Původní výplet byl z umělých pásků žluté a bleděmodré barvy, jak je patrné z fotek, ale za ta léta, kdyby byly uschované, zkřehly a když jsem se jich dotkla, začaly se rozpadat. Podobné popruhy ještě dnes vídám na některých levnějších taškách, třeba na notebooky, tak je zajímavé takto vidět jejich budoucnost, co se z nich za dekádu stane. Byl z toho docela nepořádek. 


The process | Proces opravy:

First of all I tried to photodocument the original state of the sledge as best as I could to have a reference about how was the weave made and stapled once I strip the sledge bare. Once documented I removed all old staples holding the remainders of the synthetic straps. Then I just had to start measuring the new straps and staple them onto the wooden sledge skeleton. I tried to tighten these properly as I expect the cotton straps to relax a bit after some time. Once all rows were done I proceeded to weave in the longer straps.

Nejprve jsem se snažila si co nejlépe fotograficky zadokumentovat jak sáňky původně vypadaly, jakým způsobem byl výplet udělaný, jak vypadalo zakončení pruhů v místech, kde byly přicvaknuté, abych měla referenci v okamžiku, kdy celé sáňky očistím na kostru. Následně jsem pomocí starého plochého šroubováku vytahala původní svorky, které držely zbytky popruhů. A pak už stačilo jen začít odměřovat nové pruhy a přicvakávat je na jejich původní místo. Snažila jsem se je co nejvíce napnout, protože je šance, že nový bavlněný popruh časem trochu povolí. Když jsem měla hotovou celou řadu na šířku, začala jsem vyplétat délky.


I opted for a cotton material of the strap this time as I think it might last longer after I saw what happened to the synthetic one. On the other hand in case these get wet, for example during riding the sledge during a snowy day, it will take longer to dry them out. Also the cotton material and the white colour might not be the best choice in case of stains. I think I will use some impregnation spray as a preemptive measure. Once the project was done I realized I was left with quite a lot of spare strap - I either bougth "a bit" more just to be sure or the larger package was cheaper, I don´t remember what logic I used here.
Initially I wanted to change the leading strap as well, however the material looks fine and sturdy as of this moment so I decided to keep the original and in case an exchange is ever needed I have the left over material.
I am very happy with the end result and I am also very happy that I was able to save this old thing and give it a few more years of life.

Bavlněný materiál jsem vybrala proto, že by mohl být trvanlivější než to, co bylo použito předtím. Na druhou stranu je pravda, že kdyby se hodně namočily, třeba při sáňkování při sněžení, budou schnout déle. Také případné skvrny se lehčeji zažerou do tohoto materiálu a bílé barvy. Na druhou stranu je ještě nejspíše trochu přestříknu impregnačním sprejem. Nakonec mi dost popruhu ještě zbylo. Buď jsem počítala s opravdu velkou rezervou, nebo bylo prostě výhodnější koupit toto větší balení, už se nepamatuji. Původně jsem ještě počítala s tím, že vyměním i popruh, za který se sáňky táhnou, ale nakonec se mi zdál celkem v kondici, tak ho nechám být dokud se nepřetrhne.
S výsledkem jsem velice spokojena a jsem moc ráda, že jsem saním takto prodloužila živostnost.


restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

restoring my old sledge, renovating old sledge, georgiana quaint, oprava starých sáněk

Comments