Avocados

I always found it pretty cool when people were able to grow plants from seeds or cuts and since I do enjoy avocados on my toast (well, I don´t actually eat toasts, I prefer bread, but you get the pun), it was only natural to try to grow the avocado plant from the pit that is left from each piece of this fruit.
Vždycky jsem obdivovala lidi, kteří umí vypěstovat rostliny ze semen či řízků a jelikož mám ráda avokáda (bohužel spíše preferuji plátek chleba než toust, takže tento meme tak úplně nesplňuji), bylo přirozené zkusit si z pecky vypěstovat celou rostlinu.

My favourite way is using the three toothpicks that are stabbed into the pit and put into water as I find it most aesthetically pleasing, but it always got mouldy even though I did properly clean the pit so none of the leftover meat was left on it. Other times it somehow dried out (I know, a bit strange since it is sitting in the water).
Mým oblíbeným způsobem je napíchnout pecku na tři párátka a dát to do vody, připadá mi to celkem estetické. Bohužel mi to pokaždé zplesnivělo, i když jsem pecku řádně očistila od dužiny, nebo jaksi uschla, i když byla ve vodě. 

Once I even got myself a super organic and bio and whatnot avocado since I started to suspect that maybe the regular avocados from the supermarket might have lost the ability to propagate themselves. It was huge, it was delicious, it moulded anyways.
Jednou jsem si i koupila organické, bio a kdesicosi avokádo, protože jsem začala podezírat, že avokáda ze supermarketu již možná ztratila schopnost naklíčit. Toto avokádo bylo super, bylo velké a dobré a pecka mi také zplesnivěla.

I have read about various ways to grow the avocado from the pit but none of those that I tried worked for me...
And then... I saw a tip to remove the brown slippery skin of the pit first and then put the pit naked in the water and... omg it worked! 
I doublechecked a few resources and they all advise to leave the brown skin, but for me it never worked and exactly the oposite worked.
This is an achievement unlocked in gardening for me. Now, the next achievement is to keep the plant alive. For now I took the advise to cut it when it first grows - it is supposed to make it stronger. Currently I am at the point that I should plant it in a pot - a big pot as it has quite a lot of roots already.
Podívala jsem se i na jiné způsoby pěstování avokáda z pecky, ale žádná mi nevyšla...
A pak... jednoho dne... jsem viděla tip, že se má z pecky stáhnout ta kluzká hnědá slupka a má se do vody posadit "nahaté" a... ono to zafungovalo!
Podívala jsem se znovu na různí rady jak avokádo z pecky vypěstovat a všichni radí ponechat hnědou slupku. Mě to tedy fungovalo naopak bez ní.
Je to pro mě splnění menšího cíle v zahradničení. Teď mě čeká další cíl - uchovat tuto rostlinu živou. Prozatím jsem následovala radu zastřihnout první výhonek s listy za účelem posílení rostliny. Teď jsem se už dostala do fáze, že bych ji měla zasadit do hlíny a většího květináče, protože již teď má hodně kořenů.

growing avocado plant,   Georgiana Quaint

Comments